Nienke Meijs
_Aussie life
Het leven is een feestje. Dat dacht ik al toen ik – Nienke Meijs – een mini-redhead was (laten we knutselen, frutselen en crea-bea zijn!), als 20’er (ik emigreerde naar Australië voor studie (Bachelor, UNSW), nóg meer studie (Master, UTS), Aussie liefde en vertoefde zo’n 7 jaar heerlijk ongedwongen Down Under) en als onbevangen begin 30’er: “Hoi ik ben weer terug in NL. Ook al zitten we nu midden in een economische crisis (2009) deze semi-ervaren redhead is here to help!”.
_modewereld
Hoewel mijn Nederlands grammatica toen alles behalve on-point was, ging ik daadwerkelijk – tot ieders verbazing! – na mijn Aussie-avontuur direct aan de slag als (sportmode)redacteur bij het grootse modevakblad van Nederland, Textilia in Damsko. Trends spotten op internationale (sport)vakbeurzen, interessante ondernemers interviewen, over-the-top persreisjes (zoals skigear testen in Sölden en niet eens kunnen skiën hihi…) en nieuwtjes scoren op fantastische feestjes van prominente merken, netwerken tijdens flagship store openings of (mode)collabs lanceringen: het leven was letterlijk een feest!
_voetbalwereld
Na een aantal jaar (mode)redactie life was de overstap naar een eredivisie voetbalclub misschien totaal out of the box. Maar tja, verhalen van anderen kon ik on- & offline feilloos doorvertalen als geen ander. Hoe moeilijk zou het dan zijn Nienke Meijs, om als perschef de (internationale)pers te woord te moeten staan? Bizar, maar waar: de voetbalwereld bleek nóg uitdagender te zijn dan de modewereld. Van zeer ervaren media getrainde elftalspelers, vers ingevlogen internationale newbies die geen woord Nederlands spraken, tot fanatieke en verbaal sterke fans, deadline gestreste sportpers, verhitte trainers en bestuursleden. Never ever was het op én naast het veld een boring day!
_publisher
Mijn voetbalcarrière mag dan kort en krachtig zijn geweest – na een jaar vlogen we de eredivisie uit – het bracht me wel meer kennis op branding, pr en communicatie vlak. Het resultaat? Ik lanceerde mijn allereerste FollowFox-kaart in Nijmegen. Niet digitaal, maar in print. Want wat is er nu leuker dan een stad te ontdekken aan de hand van een visueel aantrekkelijk kaartje? Een old skool kaart die je zonder wifi kunt raadplegen, waar je lekker op kunt kliederen en die gratis is. Local is het nieuwe reizen. Toen in 2015 en anno nu – zo blijkt! – nog steeds!
_sportwereld
Naast het verder doorontwikkelen van het FollowFox platform – nieuwe steden, FollowFox site en Fox socials – start ik als communicatiemanager op Papendal. Ik mag gelijk aan de slag met het bid voor de European Company Sport Games 2021 en reis af naar Mallorca waar we na een intense personal battle met Frankrijk tot ieders verbazing (behalve die van mij want ik had het overwinningspersbericht al klaar haha!) mede dankzij een hele doelgerichte en erg persoonlijke branding campagne winnen! In mijn rol als communicatiemanager introduceer en organiseer veel waarbij ik graag en vaak net buiten de ‘mainstream’ randjes kleurde. Uiteraard gaf ik de website een make-over, introduceerde binnen het team Trello en Insta, maar ook de Sport & Zaken Roadtrips: ontbijten, inspireren en netwerken op sportieve en verrassende locaties kriskras door Nederland. Ander sportieve hoogtepunten? De Nederlandse delegatie van bedrijfssporters volop in the picture zetten in Gent tijdens de Spelen met mijn eigen mediateam om vervolgens naar Salzburg, Ljubljana te vliegen als Nederlandse spokesperson. Geen dag was hetzelfde. Loved it!
_student life
Fast forward naar medio 2019 en ik zeg de sportwereld als communicatiemanager gedag en het onderwijs hallo. Out of the blue krijg ik dan de kans om mijn internationale educatie – Master Journalism & Photography – en mijn branding & media ervaring te combineren. Ik ga parttime aan de slag als lecturer op de International School of Business (ISB) te Arnhem. Een perfecte combi met mijn eigen bedrijf en in mijn ogen een dikke aanrader voor elke docent. Het afgelopen c-jaar bleek een ideaal jaar om mijn didactische aantekening te behalen. Jaja, inmiddels ben ik naast publisher en producer van content op maat ook officieel HBO/WO-docent.
_redhead projecten
Het gevolg van mijn motto: ‘Ik heb een idee, doe je mee?’? Er hangen altijd meerdere ballen in de lucht! Naast het produceren en publiceren van mijn FollowFox-kaarten maak ik bijvoorbeeld content op maat voor grote bedrijven of instellingen (de NS, ROC Nijmegen, Gemeente Nijmegen, ondernemers). Ook ontzorg ik (sportieve) cliënten op communicatievlak, spar ik graag mee met starters of deel mijn ongezouten (communicatie)mening in opdracht want content-ideeën heb ik altijd!
_collabs
Mijn ondernemersbloed kruipt waar het niet kruipen kan. Ook binnen de ISB-muren en eind 2020 lanceerde ik het plan om THE STUDIO te starten: een plek waar studenten niet alleen produceren, maar waar we ze ook letterlijk inspireren in een toffe creatieve omgeving. Na zomer 2021 gaan we daadwerkelijk van start. Tevens ben ik bezig met een tof nieuw project: een collab met een andere ondernemer waarbij mijn skills (hotspots spotten, content produceren en events organiseren) perfect hand in hand gaan met haar skills. Wat ik verder Nienke Meijs nog doe? Ik deel af en toe mijn (com)mening in De Bastei adviesraad en sport, eet & slaap (niet perse in deze volgorde) heel graag.
Content nodig? Some day is today. Start now! Hoe? Met een echte contentlover natuurlijk. Ik help je graag. Sparren, A-Z content brainen of volledig ontzorgen. Up to you!
Ik drink het liefst een goede espresso. Jij? Koffiedate?